خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی
خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی

ازدواج > هشدار درباره تبلیغات موسسات ازدواج


با فشاردادن زنگ صدای منشی به گوشش می‌خورد که می پرسد با چه کسی کاردارد. وقتی که می‌گوید آدرس اینجا را کسی به ایمیلم فرستاده بدون هیچ پرسش دیگری در را باز می کند.




آدرس را که نگاه می کند ، مطمئن می شود که درست آمده است. با فشاردادن زنگ طبقه دوم ساختمان، صدای منشی به گوشش می‌خورد که می پرسد با چه کسی کاردارد. وقتی که می‌گوید آدرس اینجا را کسی به ایمیلم فرستاده بدون هیچ پرسش دیگری در را باز می کند.

 


 




اینکه کسی آدرس یک موسسه همسریابی را برایش فرستاده ، حسابی کنجکاوش کرده که بیاید و از نزدیک اینجا راببیند. وارد دفتر موسسه که می شود، خانم منشی در را باز می کند. شاید مثل مطب یک پزشک یا هراتاق انتظاردیگر. یک طرف کنار در اتاقی که معلوم نیست به کجا باز می‌شود.به جز او پنج نفر دیگر هم منتظر نشسته اند.

دو پسر حدودا 26 - 25 ساله و دو خانمی که به نظر سی و خرده ای ساله می‌رسند هرکدام با فرمی در دست مشغول هستند. این تصویری است از موسساتی که این روزها به نام موسسات همسریابی در نقاط مختلف ایران دفتر کار برای خودشان تاسیس کرده اند.

به گزارش تهران امروز، این روزها رسیدن ایمیل‌های تبلیغاتی همین موسسات دیگر عادی شده است. موسساتی که می‌خواهند با انواع و اقسام تبلیغات همسر مناسب را برای ما و شما پیدا کنند.


اگر قبلا نامزد داشتید هزینه‌تان بالا تر است!

خانم منشی موسسه همسریابی در مورد هزینه‌هایی که مراجعه‌کننده باید در ابتدا بپردازد –جدا از هزینه‌های بعدی که برای مشاوره بایدپرداخت شود- می‌گوید: «بستگی داره به اینکه موقعیت تان چطور باشد. »

طبق مقررات موسسه، حق عضویت برای تمام دختران و پسران 50 هزار تومان است که با توجه به مهلت پنج ماهه آن هزینه عضویت در هر ماه 10 هزار تومان می‌شود. البته هر یک از متقاضیان که انتخاب می‌کنند یا انتخاب می‌شوند، باید به ازای هر انتخاب پنج هزار تومان پرداخت کنند. البته این نرخ‌ها در هر موسسه‌ای فرق می کند. اگر کسی سابقه نامزدی، عقد یا ازدواج داشته باشد باید 60 هزار تومان حق عضویت پرداخت کند. همین‌طور هزینه انجام خدمات کارشناسی برای معرفی هر گزینه ، هفت هزار تومان و برای افرادی که سابقه نامزدی، عقد و ازدواج دارند12 هزار تومان است.


دوام زندگی با ضمانت 70 درصدی!

یکی از کارشناسان مشاوره که در این موسسه کار می‌کند با اعتماد به نفس بالایی اعلام می کند که تا 70درصد ازدواج‌هایی که توسط موسسه همسریابی انجام می شود موفقیت آمیز است. «م. ک» که از سه سال قبل و همزمان با تشکیل این موسسه همکاری اش را با این موسسه شروع کرده، می‌گوید: « ما اینجا از کارشناسان روانشناسی و مشاوران مجرب در امر ازدواج استفاده می کنیم. تا به حال در این سه سال شاید یکی دو مورد داشتیم که بعد از مدتی زندگی کارشان به جدایی رسیده. در واقع می توانم تضمین کنم که کار موسسه ما خیلی خوبه. »



- مثلا تا چنددرصد؟

- خب. اگر قرار باشه درصدی بگم ، شاید تا70 درصد بتونم اطمینان بدم که زندگی موفقی دارند.



نتیجه کار چه می شود؟

تا چندی قبل که حرف ازدواج جوانان و متولی سر و سامان دادن به این امر می شد، سرفلش همه امور به سمت سازمان ملی جوانان کج می شد اما حالا که این سازمان هم بعد از کلی کش و قوس منحل شد، باید دید که مسئولان دیگر چه نهادی را به‌ عنوان مسئول ازدواج جوانان معرفی می کنند.


مراکز همسریابی آمار طلاق را بالا می برند؟

اینکه به وجود آمدن مراکز همسریابی اصولا امری مضر است، دیدگاهی است که موافقان و مخالفان بسیاری را در برمی‌گیرد. موافقان به وجودآمدن این مراکز معتقدند در جامعه‌ای که در حال گذر از مرحله سنتی به مدرن است ، همه حوزه‌ها از جمله ازدواج ؛ دستخوش تحول می‌شوند. جامعه در حال گذر، دیگر الگوهای سنتی را برای تشکیل خانواده نمی‌پذیرد. دیگر نمی‌توان از دختران و پسران جوان توقع داشت که ندیده و نشناخته و تنها به این دلیل که پدر، مادر یا همسایگان شخصی را برای ازدواج در نظر گرفته‌اند و باتوجه به سلیقه خودشان پسندیده‌اند، او را به همسری قبول کنند. این افراد بر این عقیده اند که ازدواج امری است کاملا شخصی که خود فرد با در نظرگرفتن معیارهای روانی و شناختی و البته با درصد کمی کمک گرفتن از تجربیات بزرگ‌ترها ، به آن مبادرت می ورزد.


کارشناسان می‌گویند به موسسات ازدواج اعتماد نکنید

دراین راستا وجود مراکزی برای معرفی کردن دختران وپسران به یکدیگر زیر نظر کارشناسان مجرب نه‌تنها لازم ، بلکه ضروری است اما دیدگاه مخالفان وجود این مراکز کاملا متفاوت است. در این دیدگاه ، مخالفان بر این عقیده اند که چون در این مراکز فقط افراد با پرکردن یک فرم خود را معرفی می کنند و شناخت عمده ، ازاین طریق است؛ اینگونه شناخت برای شخص متقاضی نمی‌تواند کامل و درست باشد.

همچنین گروه مخالف درادامه دلایلشان می افزایند: در اینگونه ازدواج‌ها معمولا ابعاد ناشناخته زندگی افراد پنهان و مخفی می‌ماند و اینگونه موارد باعث افزایش مشکلات در طول زندگی و در نهایت طلاق می‌شود. به گفته دکتر ابهری:«در این موسسات تست‌های مربوط به روانشناسی و رفتارشناسی و آزمون‌های تطبیقی انجام نمی‌گیرد و این امر موجب بالارفتن میزان طلاق می‌شود.» بنابر آماری که این آسیب‌شناس از مقایسه میزان دوام بین ازدواج‌هایی که به صورت سنتی و ازدواج‌هایی که به‌صورت مدرن ارائه داده ،حدود95درصدازدواج‌هایی که گزینش آن توسط والدین انجام می‌گیرد به زندگی بادوام منجرمی‌شود ودرمقابل 85درصدازدواج‌های خودگزین به طلاق می‌انجامد.دکتر ابهری همچنین در مورد ناهنجاری‌های اخلاقی که ممکن است مراکز غیر مجاز همسریابی برای افراد متقاضی و بخصوص دختران ایجادکنند، هشدار می‌دهد و در این‌باره می‌افزاید: «درپاره ای موارد عکس و تلفن یا سایر اطلاعات مربوط به دخترانی که در این موسسات تشکیل پرونده داده اند، مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد و از مراکز دیگری سر در می‌آورند.»

این آسیب‌شناس اجتماعی می‌افزاید:«آدم‌های سودجو در مراکز همسریابی معمولا با روح و روان جوان‌ها بازی می‌کنند. این موسسات برای اینکه نشان دهند چقدر کارشان را خوب انجام می‌دهند معمولا هر هفته چند نفر را به ‌عنوان کیس به مشتریانشان معرفی می‌کنند و این کیس‌ها از موسسات پول می‌گیرند تا مشتری‌های آنها را چند هفته علاف کنند و در انتها به دلیل عدم تفاهم از مشتری جدا می‌شوند و همین باعث می‌شود مشتری ترغیب شود و منتظر کیس‌های دیگری از موسسه باشد.»












نظرات 1 + ارسال نظر
نوروز دوشنبه 20 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 08:52 ق.ظ http://13881113.blogfa.com

ممنون از لطف شما
اغراق نیست
لیاقت شماست
مرسی از شما ممنونم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد