خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی
خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی

ازدواج > ازدواج آسان تؤام با احکام


ازدواج در دین اسلام آسان است و این ما هستیم که در طول سالها و قرن ها با افزودن پیرایه و تشریفات دست وپا گیر موانع پیچیده و دشواری سر راه ازدواج ایجاد کرده ایم...





در کل ازدواج در دین اسلام آسان است و این ما هستیم که در طول سالها و قرن ها با افزودن پیرایه و تشریفات دست وپا گیر موانع پیچیده و دشواری سر راه ازدواج ایجاد کرده ایم . ولی اگر به دستوارت اسلام عمل کنیم تمام موانع برداشته خواهد شد و امر مقدس ازدواج برای همگان سهل و آسان می شود. مشروط بر اینکه همه تصمیم بگیرند تا دستور های اسلام را بپذیرند و به آن عمل کنند .
اما بعضی از مشکلات مصنوعی و غیر معقول باعث شده بسیاری از دختران و پسران و زنان و مردان در تنگاه قرار بگیرند و از ازدواج غولی وحشتناک برای آنها ساخته است .
از جمله ی این مشکلات :
1- تشریفات و پیرایه های عریض و طویل و مهریه ی سنگین .
2- مشکل پسندی به بهانه های مختلف.
3- مسئله ی ناداری و فقر.
4- آزادی غلط و گریز از مسئولیت سرپرستی خانواده.
5- عذر ادامه تحصیل .
6- تأخیر ازدواج به بهانه ی آنکه هنوز زود است.
7- مشکل عدم توافق پدر و مادر یا فرزندان یا اقدام شوهر اول.
8- مشکل مسکن.
9- ترس از بچه دار شدن یا تقدس بینی و تعصب غلط وفاداری به شوهر اول .

 


که باید هر یک از اینها به گونه ای حل شود :


1) حذف تشریفات و رسم های غلط: جوانی که هنوز از نظر اقتصادی لوازم ابتدایی زندگی خود را نتواسته تأمین کند و به سن ازدواج رسیده و کل سرمایه او مثلا؛« 50 هزار تومان» است, ناگهان متوجه می شود که ازدواج او نیاز به دو برابر پول او دارد در صورتی که اگر اسلامی عمل شود بایست هزار تومان آن برای ازدواج ساده کافی باشد . ولی بعضی در همان اول کار با قرض وقوله و اقساط و چک و سفته درگیرشده و ابتدای زندگی شیرینش با رنجهاو تخلیها همراه است ؟
در مورد مهریه هم نظر اسلام روی کم گرفتن میزان مهریه است به طوری که پیامبراکرم « صلی الله علیه واله »می فرماید : « خوش قدمی و برکت زن در کمی مهریه اوست و کم پولی برای جوان عیب نیست بلکه باید تشریفات زائد و اسراف ها و رسوم واهی و غلط را در همه ی امور زندگی در مراسم ازدواج حذف کنیم و مطابق دستورات اسلام و شیوه پیشوایات بزرگ اسلام رفتار نمائیم تا امر مقدس ازدواج برای همگان آسان شود .


2) مشکل پسندی : یا وسوسه در انتخاب همسر چه از طرف پسر و چه از طرف دختر چرا که یگانه هدف آنها از ازدواج جمال و زیبایی ظاهری است از این رو دختران یا زنان معرفی شده را به خاطر قیافه شان نمی پسندد یا دختران و زنان خواستگاران را از نظر جمال و قامت پسند نمی کنند. اگرچه زیبایی از نظر اسلام معیار ازدواج محسوب میشود, اما مشکل پسندی به بهانه های غیر منطقی نباید در میان باشد و گرنه توفیق به دست نمی آید . رسول خدا فرمود : «کسی که در ازدواج هدفش تنها زیبایی است به این هدف نخواهد رسید. و کسی که هدفش ثروت است , خدواند او را به همان ثروت وا می گذارد او ( ثروت عامل نجات او نخواهد بود ) بنابراین بر شما باد به اینکه همسر دیندار بر گزینید. «وسائل , ج 14 , ص 31 »

 

3) فقر و نداری : بسیاری به خاطر اینکه خواستگار فقیر است , یا شغل پر در آمد ندارد , جواب منفی به او داده اند و بسیاری برای خواستگار به درخانه ی مستمندان نمی روند. بلکه سراغ ثروتمندان را می گیرد .از آنجا که فقر و نداری , برای بعضی بهانه ای است برای ازدواج نکردن , قرآن به تمام مسلمانان خطاب می کنند : { ان یکونو ا فقرا ء یغنهم من فضله و الله واسع علیم }یعنی :« اگر فقیر و تهدیست هستند خداوند آنها را از فضل خود بی نیازمی سازد , خداوند وسعت بخش و آگاه است.»
( آیه 32 ,سوره مبارکه نور ) پیامبراکرم « صلی الله علیه واله » هم فرمود : کسی که از ترس فقر و هزینه ی عیالمندی ازدواج نمی کند سوءظن به خدا دارد . راه حل مشکل فقر , همت مردم را می طلبد تا تشریفات و مخارج غیر لازم ازدواج حذف گردد و هزینه های بیجا از میان برود و ساده زیستن و توجه به معنویات به عنوان یک اصل دنبال شود تا ازدواج و تداوم آن برای همگان آسان باشد .


4) آزادی غلط و گریز از مسئولیت سرپرستی خانواده : بعضی از جوانان می گویند: ازدواج انسان را مقید و مسئول می کند. زنانشان می گویند : آزاد باشیم بهتر از این است که آقا بالا سر داشته باشیم. اگر انسان زن و بچه نداشته باشد همه جا می تواند برود , شب دیر به خانه برگردد و کسی او را بازخواست نمی کند و گفتار ی از همین قبیل. این همان آزادی غلط و گریز از مسئولیت است.اما ازدواج انسان را مقید و کنترل و منظم می کند در صورتی که انسان بی بند و باری می خواهد. و دوست داردکه هیچگونه قانون و ضابطه ودست اندازی سر راه او نباشد غافل از اینکه این آزادی به طور سریع او را به سوی هلاکت می کشاند .


5) عذر ادامه تحصیل : بعضی ادامه تحصیل را بهانه ای برای ترک ازدواج با تأخیر آن قرار می دهند و همین باعث می شود, که تا آخر عمر ازدواج نکنند و یا در سن بالا ازدواج کنند در صورتی که سن ازدواج سن جوانی است و ادامه تحصیل و امثال اینها عذر موجه برای آنها محسوب می شود .


6) تأخیر ازدواج به بهانه ی زود بودن آن : آئین اسلام که آیینی کامل و سلامت بخش است درباره ی تسریع در امر مقدس ازدواج تأکید فراوان می کند و هرگز چنین بهانه ای را نمی پذیرد . روزی پیامبر « صلی الله علیه واله » مردم را به مسجد دعوت کرد و بالای منبر رفت و خطاب به مردم گفت : «جبرئیل نزد من آمد و این پیام را از طرف خدا به من داد و گفت : دوشیزه گان همانند میوه های روی درختان هستند , که اگر رسیده شوند باید آنها را چید و گرنه تابش خورشید آن میوه را تباه میکند .و باد اجزای فاسد شده ی آنها را پراکنده می سازد . همچنین دوشیزه گان وقتی که به سن رشد رسیدنددوایی برای آنها جز شوهر انشان نیست و در غیر این صورت در پرتگاه خطر فساد هستند. زیرا آنها هم بشر می باشند. « فرو ع کافی , ج 5 , ص 337 »


7) مشکل عدم توافق پدر و مادر یا سایر بستگان : بعضی فامیل به جای اینکه تلاش در تشکیل پیوند دو جوان بکنند در عوض با سنگ اندازی , گره در کار ازدواج جوانان می اندازند از نظر اسلام عدم توافق بستگان هیچگونه مانع بر سر راه نخواهد بود و فقط در ازدواج دختر و دوشیزه اجازه ی پدر شرط است . و او هم اگر به حد رشد رسیده و مصلحت خود را تشخیص می دهد. هر گاه همسر مناسب پیدا شود به فتوای بسیاری از مراجع تقلید اجازه ی پدر و مادر در این مورد نیز شرط نیست. باید توجه داشت که پیامبر اکرم « صلی الله و علیه واله » فرموده : پدری که فرزندش به حد بلوغ رسیده و امکانات ازدواج او را داشته و در عین حال به آن اقدام نکرده در گناهی که فرزندش بر اثر بی همسر ی انجام می دهدشریک بوده و آن گناه برای هر دو نوشته می شود .
« وسائل الشیعه , ج 15 , ص 10 »


8) مشکل مسکن : اگر چه این مشکل اساسی است. اما در عین حال نباید سد راه ازدواج گردد زیرا ؛ اولا : بسیاری پس از ازدواج این مشکل را حل کرده و دارای مسکن میشوند : ثانیا : روی هم رفته وقتی که زیانهای بی همسری را با شکل مسکن مقایسه می کنیم ضایعات مشکل مسکن بسیار کمتر از ترک ازدواج است.
ثالثا : مشکل مسکن باید با همت و کاردانی بر اساس روحیه ی استقلال طلبی و بعلاوه تعاون و همکاری دولت و ملت حل گردد .


9) تر س از بچه دار شدن : بعضی ازنظر نیازهای مادی و بعضی تربیتی و فرهنگی به این موضو ع می نگرند .از نظر مالی پیامبر اکرم «صلی الله علیه واله » می فرماید : هر کس ازدواج را به خاطر ترس از مخارج زن و فرزند ترک کند به خدای بزرگ سوء ظن دارد .
« وسائل الشیعه , ج 14 , ص24 »
از نظر فرهنگی هم اختیار با خود انسان است او می تواند با کنترل های شرعی فرزند خود را هر طور می خواهد تربیت کند .


10 ) تقدس بی جا و تعصب غلط و فاداری به شوهر اول : هیچ جای اسلام نیامده که باید به شوهر اول وفادار بود ودر صدر اسلام زنان پاکدامن و مورد قبول خاندان نبوت پس از فوت یا شهادت شوهر اول ازدواج مجدد می کردند و آن را موجب خشنودی خدا می دانستند. اگر این عوامل و مشکلات برداشته شود , براستی می توان ازدواج آسان توأم با احکام الهی را در جامعه گسترش داد .
« ازدواج آسان و شیوه ی همسر داری , محمد مهدی اشتهاردی , ص 94 – 157 »

 


برای اطلاعات بیشتر به کتا بهای زیر مراجعه کنید .
1- راهنمای ازدواج و طلاق , حسن جمشیدی و عطاری کرمانی.
2- بهداشت روانی ازدواج , احمد حسینیا.
3- جوانان می پرسند و با چه کسی ازدواج کنیم ؟ استاد اسد الله










نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد