خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی
خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی

روانشناسی > صمیمت، تأثیرگذاری و نفوذ در ده دقیقه


مجتبی حورایی


بیشتر ارتباطات ما از طریق کلام است.

- تنها %7 اطلاعات ما از طریق کلام منتقل می‌شوددر نتیجه2ساعت صحبت صرف =5/8 دقیقه انتقال اطلاعات.





مجتبی حورایی


 

انتقال اطلاعات :صمیمی و پرنفوذ

انتقال اطلاعات از سه طریق ممکن است که باید به هر سه توجه لازم را نمود.

کلام

- بیشتر ارتباطات ما از این طریق است.

 - تنها سخن گفتن بدترین و کم اثرترین شیوه‌ی انتقال است.

- تنها %7 اطلاعات ما از طریق کلام منتقل می‌شوددر نتیجه2ساعت صحبت صرف =5/8 دقیقه انتقال اطلاعات.

لحن وطنین

- %38 اطلاعات ما از این طریق منتقل می‌شود.

- کسی که صحبت را آغاز می‌کند‌،‌مدام باید لحن و طنین صدای خود را تغییر دهد.

- به کلام خود آهنگ داده و مهم یا غیر مهم بودن مطالب را با بلندی یا کوتاهی صدای خود برسانید.

- قبل از گفتن مطلب جدید ابتدا برای مخاطب خود اشتیاقی برای شنیدن ایجاد کنید‌،‌سپس آن را با تنی دیگر بگویید.

- یکی از مهمترین علت‌های حواس پرتی و چرت زدن مخاطب‌،‌عدم توجه به همین مساله است.

حرکات

- این حرکات بیش از همه به حرکات موزون دست وابسته است.تغییر چهره‌،‌حالت و ژست و نیز تغییر مکان در این زمینه موثر است.

- گاه لبخند بزنید...گاه عصبانی شده و گاه محکم صحبت کنید...گاه به جایی زل بزنید.

نتیجه کلی

به تناسب کلام خود‌،‌تنوع موزون و هماهنگی را در لحن و حرکات خود به وجود آورید.

البته در خاطر داشته باشید که تصنعی عمل نکنید و نیز افراط نکنید تا حمل بر اضطراب شود.

مهارت‌های شنیدن و اهمیت آن

باید توجه کنیم که حرف زدن ضد صمیمیت است و همواره باید بیشتر از آنچه که می‌گوییم بشنویم.افراد معمولاً به کسانی که به صحبت‌های آنها خوب و مشتاقانه گوش می‌دهمد علاقمند می‌شوند.محبوبیتی که ما به دنبال آن هستیم با سکوت میسر می‌گردد نه با حرف زدن.اشخاصی ک مدام نصیحت‌می‌کنند ‌،‌فراوان راهنمایی و انتقاد می‌کنند مخاطبان را کلافه و منزجر می‌سازند.

هر چه سکوت شما نسبت به گفته‌هایتان بیشتر باشد‌،‌ارزش بیشتری یه گفته‌هایتان داده می‌شود و شما شخصیت قابل قبول‌تری برای مخاطب خود می‌شوید.

 البته منظور از شنیدن ‌،‌هر نوع شنیدنی نیست‌،‌بلکه شنونده باید شنونده‌ی فعالی باشد.زیرا مخاطب خیلی با فهم است و ما نمی‌توانیم فیلم بازی کنیم.باید واقعاً یه صحبت های مخاطب گوش داده و شنونده ی فعالی باشیم.

شنونده‌ی فعال کیست؟

یکی از بهترین روش های فعالانه گوش دادن و سوال کردن است.حتی اگر همه چیز واضح و روشن باشد.

بهترین سوالات‌،‌سوالاتی هستند که حالت قیدی دارند و بیشتر بر مکان‌،‌‍زمان و وضعیت تاکید دارن.مثل "چه زمانی؟" و "کجا"و ... این سوالات احساس خوبی را در گوینده نسبت به شما ایجاد می‌کند.برعکس سوالاتی مثل "چی گفتی؟" بسیار اثر منفی دارند.نوع دیگر سوالات مطلوب سوالاتی هستند که با تکرار یکی از کلمات گوینده-معمولاً آخرین کلمه-و با تغییر آهنگ پرسیده می‌شوند.مثل:-من یک مشکل بزرگ دارم.-مشکل بزرگ؟

هنگام گوش کردن نظر شخصی ارائه نداده و راه حل نگویید.فقط و فقط ذر مقام جذب اطلاعات قرار بگیرید.

 مردم ترجیح می‌دهند اصلاً شنونده‌ای نداشته‌باشند تا اینکه شنونده‌ای خسته‌،‌بی‌حوصله و بی‌علاقه داشته باشند.اگر کسی شما را مخاطب حرف‌های خود قرار داد و شما جایی کار دارید‌،‌خیلی محترمانه به او بگویید که الان کار مهمی دارم و در اولین فرصت باهم صحبت خواهیم کرد.

برای این که نشان دهید واقعاً از صحبت‌های گوینده لذت می‌برید‌،‌یک سوال طلایی وجود دارد که باید در پایان صحبت‌های گوینده عنوان شود و آن "دیگه چی؟" است.البته این مساله بعد از صحبت‌های طولانی توصیه می‌شود.

 چگونه ارتباط را شروع کنیم؟

 رعایت برخی جزئیات در شروع ارتباط می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای در صمیمیت شما داشته باشد.

1-سلام و دست‌دادن:با صدای بلند و از ته دل سلام کنید و نیز دست بدهید.تاثیر روانی که دست دادن و فشردن و دوم دست خود را رها کردن دارد بسیار زیاد است.

2-تبسم و نگاه کردن:نگاهی متبسمانه داشته باشید.ضمن آنکه تبسم چهره‌ی شما را زیباتر و جذاب‌تر از آنچه که بوده‌می‌کند،تاثیر بسزایی در صمیمیت دارد.

باید گفت که جذابیت چیزی جدا از زیبایی بوده و یک ویژگی اکتسابی است.رعایت کردن موارد زیر در این زمینه می‌تواند مؤثر باشد:

     - ظاهر ی آراسته داشته باشید:تمیزی و اتوی لباس،مرتب و هماهنگ لباس پوشیدن

    - بیشتر سکوت کنید.

     - نرم و ملایم سخن بگویید.

     - زیاد شوخی نکنید اما فراوان تبسم کنید.

    - به مخاطبان احترام بگذارید.

تداوم ارتباط و ایجاد صمیمیت

 در این زمینه نیز به چند نکته اشاره می‌کنیم:

     -از ته دل مخاطب خود را دوست داشته باشید.

     - هدیه دادن به ویژه اگر طرف مقابل انتظار نداشته باشد‌،‌بمب صمیمیت است.

   - استفاده از نام:اصولاً نام اشخاص برایشان خیلی اهمیت دارد.وقتی کسی را برای اولین بار ملاقات می‌کنید‌،‌سریعاً نامش را حفظ کرده و به نام صدایش کنید.یکی از موانع صمیمیت‌،‌این است که شما نام شخصی را که قبلاً دیده‌اید فراموش کرده باشید.در اینجا توجه داشته باشید که هر چند نام کوچک مخاطب احساس صمیمیت بیشتری ایجاد می‌کند‌،‌نام خانوادگی او احساس محترم بودن و اهمیت داشتن را در او بیشتر ایجاد می‌کند

   -غیر مستقیم نصیحت کنید.

   - حتماً قبا از آنکه از چیزی در یک فرد انتقاد کنید‌‌،‌ابتدا یک

توانایی یا استعداد او را تحسین کنید.

   - نشان دهید که بی‌غرض هستید.وقتی شما سعی می‌کنید کسی را قانع کنید‌،‌غرض دار به نظر می‌رسید.شما نظر خود را اعلام کنید و به نظر مخاطب هم احترام بگذارید‌،‌اما به هیچ عنوان سعی نکنید حرف خود را درست‌تر جلوه دهید.

     -برای ایجاد صمیمیت‌،‌ارتباط خود را بیشتر و بیشتر کنید.همدیگر را ملافات کنید و در میذان دید و میدان ذهنی هم قرار بگیرید.

     -راز‌گویی صمیمیت ایجاد می‌کند.البته لازم نیست رازهای بزرگ و درونی خود را لو دهید.می‌توانید یک رویداد جالب خود را با عنوان موضوعی که باید ژیش خودمان بماند مطرح کنید.

     - در لابه‌‌لا ی صحبت‌های جدی خود از طنزهای نکته سنجانه و توام با ظرافت و دقت استفاده کنید.

     - هیچوقت بر چهره‌ی مخاطب زل نزده و خیره نشوید.زل زدن نشاندهنده‌ِ بی‌مهری شماست.
     - ارتباط بیش از حد و دخالت کردن در کارهای دیگران از موانع صمیمیت است .











تمامی حقوق وب سایت محفوظ و انتشار مطالب فقط با ذکر منبع مجاز میباشد.

http://khanevadesalem.blogsky.com

نظرات 1 + ارسال نظر
نجمه چهارشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:24 ق.ظ http://www.karuna.blogfa.com

سلام دوست خوب
مطلب خوبی بود استفاده کردم
وبلاگتان هم بسیار زیبا است
موفق باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد