خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی
خانواده سالم

خانواده سالم

علمی فرهنگی اجتماعی

ازدواج > ازدواج‌های اینترنتی یا بر اساس قرآن و ارزشهای اسلامی


 مهدی یاراحمدی خراسانی


دنیای مجازی به هیچ وجه نمی‌تواند ابزار خوبی برای پیدا کردن شریک زندگی افراد باشد، اما...




 مهدی یاراحمدی خراسانی



شالوده و پایه ازدواج‌های اینترنتی و مجازی مغایر و متناقض با تأکیدات قرآن و آموزه‌های اسلامی نسبت به این سنت مقدس است.
«مهدی یاراحمدی خراسانی»، مدرس دانشگاه پیام نور مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه خراسان رضوی، با بیان این مطلب و با طرح این سؤال که آیا می‌شود آینده زندگی خود را براساس دنیای مجازی پایه‌ریزی کرد، گفت: دنیای مجازی به هیچ وجه نمی‌تواند ابزار خوبی برای پیدا کردن شریک زندگی افراد باشد، اما با توجه به رشد فن‌آوری‌های ارتباطی، می‌تواند برای تکمیل برخی از اطلاعات و حتی بحث‌های مشاوره‌ای مفید واقع شود.
وی با بیان اینکه سنت ازدواج از دیدگاه اسلام فرآیند تکاملی است، افزود: متأسفانه در شرایط امروزی دیدگاه رایج درباره ازدواج، یک نگاه منفعت‌طلبانه است، این در حالی است که آموزه‌های قرآنی و دینی موافق این دیدگاه نیستند و سنت ازدواج را برای بشر فرآیندی تکاملی تعریف می‌کنند.
وی با بیان اینکه در خانواده‌ها تأکید بر دو بعد مادی و معنوی ازدواج است و تنها تفاوت موجود در میزان توجه به این دو بعد است، تصریح کرد: ثروت، جایگاه اجتماعی، تحصیلات، فرهنگ، اعتقادات، شعور اجتماعی و پایبندی به ارزش‌های اخلاقی و اسلامی، وجوه مشترکی درباره ازدواج هستند که میزان توجه به این معیار‌ها در خانواده‌ها متفاوت است.
یاراحمدی خراسانی با تأکید بر اینکه متأسفانه اکثر ازدواج‌های رایج امروزی از آنچه که مورد تأکید اسلام است، فاصله زیادی گرفته است، تصریح کرد: آنچه که از مفهوم ازدواج در اذهان عمومی رایج شده است، منفعت بردن طرفین از یکدیگر در ابعاد مختلف اجتماعی است، در صورتی‌‌که آموزه‌های اسلامی در امر ازدواج بر روی ارزش‌های اخلاقی و اعتقادی طرفین تأکید دارد.
مدرس دانشگاه پیام نور مشهد اظهار کرد: در واقع لازم نیست که جوان در ابتدای مسیر زندگی مشترک خود تمام ویژگی‌های زندگی ایده‌آل را داشته باشد، بلکه مهم این‌ است که استعداد فراهم کردن این امکانات را در خود ببیند و با این انگیزه، در مسیر رشد و شکوفایی، تلاش حداکثری کند، چراکه در احادیث و روایات، پاداش تلاش برای تأمین معاش خانواده هم‌ردیف جهاد فی سبیل‌الله ذکر شده است.
وی بالا رفتن سن ازدواج را یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی عنوان و تصریح کرد: آنچه که امروزه در جامعه ما درباره امر ازدواج رخ می‌دهد، با واقعیت فرهنگ اصیل ازدواج‌های اسلامی متناقض است، چراکه متأسفانه برخی خانواده‌ها شرایطی را برای ازدواج جوانان تعیین می‌کنند که نه تنها سبب تسهیل این امر نمی‌شود، بلکه باعث بالا رفتن سن ازدواج و دور شدن آنان از این امر مقدس می‌شود.
یاراحمدی خراسانی با تأکید بر اینکه خانواده، مقدس‌ترین نهاد اجتماعی است و جوانان باید قداست این نهاد را درک کنند، ادامه داد: متأسفانه امروزه در نگاه جوانان، قداست واقعی ازدواج و درک مفهوم بنیان خانواده از بین رفته است، چراکه آنان قبل از آنکه بدانند طرف مقابل خود تا چه میزان از ارزش‌های دینی و اخلاقی بهره برده و به آن پایبند است و یا اینکه چه استعداد‌های بالقوه رفتاری و کرداری دارد، به دنبال منفعت بردن از یکدیگر و کسب وجهه اجتماعی هستند.
مدرس دانشگاه امام رضا(ع) مشهد با اشاره به نقش خانواده در تبیین مفهوم ازدواج برای جوانان تأکید کرد: به‌طور کلی دیدگاه جوانان به امر ازدواج تسهیل‌گرایانه است، اما با توجه به اینکه خانواده‌ها نتوانسته‌اند مصادیق و شاخصه‌های اصلی این مهم را برای جوانان تبیین و تشریح کنند، یکسری از مشکلات حاشیه‌ای در قالب عرف جامعه وارد متن فرهنگ اصیل ازدواج شده است که این سنت مقدس را با مشکلات عمده‌ای از جمله درخواست مهریه‌های سنگین مواجه کرده است.
وی بروز برخی مشکلات رفتاری و هنجارهای غیراخلاقی در جامعه را یکی از مهم‌ترین عوامل سخت گرفتن ازدواج عنوان و تصریح کرد: در واقع ازدواج مسیر پذیرفته شده برای ارضای یکسری از نیاز‌های عاطفی و غریزی افراد است که با ورود برخی مشکلات عرف شده، این مسیر بسته شده است، لذا خانواده‌ها مؤظف هستند که بازنگری دقیقی نسبت به این امر داشته باشند و مصادیق و شاخصه‌های ازدواج پایدار و سالم را برای جوانان تعریف و تبیین کرده و آنان را در این راه همیاری کنند.
این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه متأسفانه جامعه ما بعد از انقلاب اسلامی از برخی ارزش‌های اجتماعی مثل ساده‌زیستی فاصله گرفته است، گفت: برخی از خانواده‌ها گرفتار سه نوع هنجار غیراجتماعی تشریفات، توقعات و تعارفات غیرمعمول شده‌اند که اگر این سه موضوع در جامعه ما اصلاح شود، به‌طور قطع بسیاری از مراودات اجتماعی ما از جمله تشکیل خانواده تسهیل و آسان خواهد شد.
یاراحمدی‌خراسانی با بیان اینکه در امر ازدواج نباید گرفتار تساهل و تسامح مفرط شویم، اظهار کرد: باید نسبت به ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری طرف مقابل خود در امر ازدواج دقت و تحقیق کافی و لازم را داشته باشیم و در این راستا نباید به دنبال برشمردن عیوب و نواقص ظاهری، رفتاری و اجتماعی و ... طرفمان باشیم، چراکه هیچ‌کس به جز ائمه اطهار(ع) معصوم و بی‌نقص نیست.
وی هم کفو بودن طرفین در امر ازدواج را مهم‌ترین معیار این سنت عنوان کرد و افزود: افراد باید در پیدا کردن شریک زندگی به دنبال کسی باشند که سبب تعالی عقل و دین آن‌ها شود و در واقع هم‌کفو، هم باشند و تمام ویژگی‌های اخلاقی، رفتاری، ظاهری و اجتماعی آن‌ها مورد قبول یکدیگر باشد.
مدرس دانشگاه پیام نور مشهد ادامه داد: متأسفانه در شرایط امروزی دیدگاه جوانان به امر ازدواج عمیق و دوراندیشانه نیست، چراکه آنان تعریف درستی از این سنت مقدس ندارند.
یاراحمدی‌خراسانی با تأکید بر اینکه ازدواج مهم‌ترین تصمیم زندگی فرد است و ضمانت و عیار این تصمیم با مشاوره‌های قبل از ازدواج افزایش می‌یابد، اظهار کرد: ازدواج مهم‌ترین زمینه اصلاح اجتماع است، لذا اصلاح امور اجتماعی مستلزم ترویج فرهنگ اصیل ازدواج مبتنی بر مؤلفه‌های اسلامی است که باید بیش از پیش مورد توجه خانواده‌ها به‌ویژه جوانان قرار گیرد. 












تمامی حقوق وب سایت محفوظ و انتشار مطالب فقط با ذکر منبع مجاز میباشد.

http://khanevadesalem.blogsky.com


 

نظرات 2 + ارسال نظر
Man Say چهارشنبه 11 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 05:11 ب.ظ

1- عدم شناخت واقعی طرفین از همدیگه:
همونی که هممون میدونیم پسره خودشو برد پیت معرفی میکنه دختره آنجلا جولیو! یکی باباش داره تو قطب برج میسازه اون یکی در حال اسکی روی آب داره چت میکنه!
2- شروع رابطه بر پایه ازدواج منتهی دوستی:
این نوع رابطه دوستی چون از ابتدا بر پایه ازدواج شکل میگیره اما ملزومات اولیه ازدواج مثل آشنایی خانواده ها (به جایگاه و اهمیت خونواده هم میرسیم) رو نداره و برعکس ملزومات دیگه دخیل در امر ازدواج مهیاست مثل علاقه ای که طرفین در طول آشنایی به هم پیدا میکنند و نیاز جنسی که خواستگاهش در هر دو طرف وجود داره یا کم کم بوجود میاد و پای خودش رو به عرصه باز میکنه و حتی باعث انحراف رابطه از مسیر اصلیش که همون ازدواج هست میشه (بقیشو دیگه هممون میدونیم نیاز به گفتن نداره) و بطوری مسئله ازدواج در حد همون پایه و خیال خوش اولیه رابطه باقی میزاره و ضمینه رو برای دلیل چهارم فراهم میکنه.

اصلاحیه مورد 2: اصلا کتابی نوشتن به من نیومده عموما در جامعه ما وقتی خونواده پسر میره خواستگاری یه دختر، خونواده دختره تا جواب خواستگار قبلی رو نداند به خونواده بعدی اجازه شرفیابی نمیدند یا برعکس هیچ خونواده ی پسری امروز نمیره خواستگاری در یه خونه،فرداش جواب قبلی نیومده در خونه بعدی رو بزنه! اما در این سبک ازدواج دختر یا پسر (که بی تجربه در امر ازدواج نیز هستند!) با یه فوج از انتخاب ها روبرو اند مثل اینکه یه گله گرگ و میش انداخته باشند تو میدون بگن بسم الله اگه نگیریش از دستت رفته! این یه واقعیته که همه سعی دارند با مسخره کردن کتمانش کنند در حالیکه با کتمان کردنش هیچی حل نمیشه برعکس داریم خودمونو گول میزنیم، جز اینه که پسره هر کی رو با شناسه دختر میبیته بهش پی ام میده طوری که میبینی مثلا توی یه چت روم 30 نفره که 25 پسرن و 5 تا دختر، واسه دختره بیست و هفت هشت تا پیام میاد o.O این یعنی چی؟ یعنی پسرا میخوان هر 5تا دختر رو با هم عقد کنند؟ اگه هر 5 تا جواب بدن و شرایط همشون هم بخونه چیکار میکنه اونوقت؟ چند نفر (پسر) اینقدر صداقت دارند به بقیه بگن ببخشید من یک نفر رو پیدا کردم شرایطش اون رو بسنجم بعد با شما صحبت کنم؟
3- شکست عشقی
هر چقدر هم با دید خوش بینانه به مسئله ازدواج نگاه کنید اکثر قریب به اتفاق رابطه های دوستی که پنهانی (به دور از چشم خانواده) حتی به قصد ازدواج صورت میگیره به نتیجه مطلوب طرفین نمیرسه. قطع بع یقین در جامعه امروزی اینترنت در این بین نقش بسزایی داره بدلیل برخی از کم و کاستی هایی که در شناخت اولیه طرفین وجود داره و هر کدوم از طرفین میتونه دیگری رو از ابتدا فریب بده (یعنی به قصدی بجز ازدواج اما به اسم ازدواج وارد رابطه بشه حال به قصد لذت و خوشگذرانی یا بازی دادن دیگران یا هر قصد دیگه ای)، با چند نفر دوستی بگیره و عملا به همشون خیانت کنه چون در این بین چیزی وجود نداره که ابایی از این کار داشته باشه و اینکه دنیای مجازی فضایی رو برای سو استفاده برخی افراد سودجو از بی اطلاعی، خوش باوری و بی تجربگی بوجود اورده که مسئله ازدواج هم یکی از این فضاهاست که به جرات میشه گفت بزرگترین این فضاهاست. بر فرض مثال پسری که شرایط کمی برای دختر میتونه آماده کنه هیچ شانسی برای ازدواج در مقابل پیشنهاد شخص دیگه ای که وعده های رنگین و سنگین به دختر میده نداره، و ناخودآگاه طرف بسمت نفر دوم جذب میشه بی اینکه به شک کنه چرا چنین شخصی تا حالا ازدواج نکرده اگه تواناییش رو داشته و داره! و وقتی میفهمه که اون شخص کار خودش رو کرده. اینجاست که نه پسری که با صداقت برای ازدواج اومده بود به خواستش میرسه و نه دختر، و فقط افرادی که این وسط فریبکارند به خواستشون میرسند. اگر چه این دیدگاه منفی گرایانه به نظر میرسه اما درصد پایین کسانی که این وسط به خواستشون میرسند نتیجه واقعی و عملی این روند هست که متاسفانه جز با بالا رفتن آگاهی افراد قبل از افتادن در چالش پیش رو نباید توقعی جز این داشته باشیم.
4- نقش خانواده
بر فرض که بلای دوم سر طرفین نیاد ( با توجه به جامعه لذت گرای امروز و نداشت شناخت از قصد و نیت واقعی طرف مقابل از شروع رابطه) و مرحله شناخت رو با صداقت پشت سر بگذارند و خونوادها رو از اینکه میخوان با فلان شخصی که اینترنتی با هم آشنا شدند ازدواج کنند تازه با هفت خوان رستم روبرو میشند، چون خونواده ها به جای اینکه خوشحال باشند که فرزندشون بزرگ شده و میخواد تشکیل خونواده بده از بی تجربگی فرزندشون در این امر نگرانند و چون هیچ شناختی از شخص مقابل و خونوادش ندازند هر چیز کوچیکی رو در این امر با دیدی بدبینانه نگاه میکنند و مورد کوچیکی رو مشکل بزرگی میبینند، اینجاست که دختر و پسر که توی مدت آشنایی ممکنه با همدیگه علاقه مند شده باشند و حتی واقعا شرایطشون به هم بخوره و خونواده هر دو طرف هم خوب باشند در یه تضاد قرار میگیرند از یک طرف باید نه تنها خونواده طرف مقابل بلکه خونواده خودشون را راضی کنند یا باید از کسی که بهش دل بسته بودند و هزار امید و آرزو برای آینده همدیگه و زندگی که قرار بود با هم تشکیل بدن دل بکنند. جامعه ما برعکس جوامع دیگه خانواده تاثیر بسزایی در آینده زندگی بچه هاشون دارند حتی بعد از ازدواج و تشکیل خونواده، خونواده های طرفین ستون های کمکی بنای خانواده دو نفره تازه شکل گرفته هستند، برعکس جامعه غربی که پسر یا دختر یه روز دست همسرش رو میگیره و میاره خونه و میگه من با این شخص ازدواج کردم حالا میخوان قبول کنند یا نکنند اونها زندگی خودشون رو میکنند و تموم!(اصلا فکر نکنید این چقدر خوبه) اونجا دیگه عملا ساختاری بنام خونواده به اون مفهمومی که ما درش بزرگ شدیم و زندگی کردیم وجود نداره ولی اکثر ما این تفاوت ها رو متوجه نمیشیم مگه وقتی که گرفتارش شدیم.

5- مشکلات بعد از ازدواج
بهتون تبریک میگم شما اینقدر خوش شانس و محکم بودید که همه موانع سر راه ازدواج اینترنتی رو پشت سر گذاشتید و حالا کنار هم هستید، امیدوارم همیشه مثل اول راه خوشبخت باشید هرچند هنوز موانعی سر راهتون هست که به واسطه ازدواج اینترنتی بوجود اومده که شما ازش غافل بودید یا قبل از ازدواج اهمیت نداید و حالا خودش رو به عنوان یه مشکل نشون میده. همین شناخت نداشت خونواده ها از همدیگه و تفاوت های فرهنگی حتی کوچیکی که با همدیگه دارند، سو تفاهم و مشکلات کوچیک و بزرگ رو کم کم به وجود میاره که به خودی خود چیز مهمی نیستند اما وقتی روی هم تل انبار بشند میشند کوهی که شما رو از پا در میارند. اگر چه توی ازدواج به سبک سنتی هم ممکنه وجود داشته باشه اما در اونجا عوامل کمک کننده ای که نقش کاهنده رو داشته باشند وجود داره که اینجا یا نداره یا اگه داره خودشون یه پا مشکلند یا تاثیر و کمک انچنانی به حل مشکل نمیتونند کنند. انشالله که با درایت و صبری که در موقع بروز مشکل میکنید برشون پیروز میشید، یادتون نره شما دو نفر هستید که زندگیتون رو میسازید و اون کسی که به ظاهر رو بروی شماست کسیه که با تمام وجود دوستون داره پس مراقب باشید به خاطر مشکلات حرفی نزنید که خاطرش برنجه و کم کم ازتون، از هم دور بشید. موفق باشید :)
نمیدونم قبلا مقاله ای با محتوی این چنینی توی لیست مقالات وبلاگ قبلیتون بوده یا نه ولی چون دیدم این مقاله رو گذاشتید حدس زدم حتما نبوده دیگه، البته این دلایل مستقیما ربطی به ارزش های دینی نداره ولی لا اقل دلایل رد ازدواج اینترنتی هست :)

Man Say چهارشنبه 11 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 03:12 ب.ظ

1+
بزار اولین نظرو من بدم
و همینطور اولین مثبت، هر چند متن مقاله اصلا تشریح کننده عنوان مقاله نیست و یکی نیست سوال کنه که ببخشید تمام چیز هایی که گفتید در مورد مشکلات ازدواج در جامعه امروز ماست و نه فقط مختص ازدواج اینترنتی و در هیچ کدوم از فرمایشاتشون سنخیتی با مغایرت ازدواج اینترنتی با آموزه های دینی دیده نمیشه، پس جناب مدرس دانشگاه پیام نور مشهد چطور با این مستندات نتیجه گرفتند که "ازدواج‌های اینترنتی و مجازی مغایر و متناقض با تأکیدات قرآن و آموزه‌های اسلامی نسبت به این سنت مقدس است"!؟ O.o اگه شما دید به ما هم نشون بدید :دی
ولی با من با عنوان مطلب موافقم اما اگه قراره چیزی رد بشه یا اثبات بشه با دلایل محکم نه اینکه همه چی رو به هم ربط بدیم بگیم خوب دیگه اینم دلایلش! والا اگه اینجور باشه با این وضع جامعه امروز ما همینجوریشم دلیل برای ازواج نکردن بیشتر از ازدواج کردنه چه بخواد که دیگه ما بخوام سنگم بندازیم سر راه ازدواج! :دی
من با عنوان مطلب موافقم با دلایل زیر (بالا): (:دی)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد